Darrere els artistes i cantants sempre hi ha la figura del productor musical, essencial en el procés creatiu de qualsevol intèrpret. La producció i el mix de cançons és un art que també practiquen els DJs, els quals sovint queden en un segon pla. El passat dimecres 26 de febrer, dos dels DJs més reconeguts del panorama català DJ Trapella i DJ Surda van estrenar La Crema.

Es tracta d’un format de show a la Sala Apolo, que no s’havia fet fins ara i en què els dos DJs s’uneixen per reivindicar la música catalana com a element enriquidor en els mix que es punxen en una discoteca. El format es repetirà cada mes i comptarà amb una selecció musical en què els principals artistes del panorama urbà en català en seran els protagonistes

La Crema és una metàfora culinària d’un mix d’elements que formaran part d’aquesta festa; artistes convidats, sortejos, showcases i jocs són alguns dels ingredients que en formen part. Els dos DJs s’han assegut amb El Panorama per explicar els detalls d’aquest nou projecte. 

El 26 de febrer es va estrenar el primer Show de la crema, expliqueu-nos com va ser i com ha sigut la vostra experiència.

Trapella: Jo almenys l’he rebuda molt bé. Tota la gent que va venir de diferents edats arribava amb una actitud molt oberta, amb moltes ganes de passar-ho bé i això era 100% el que buscàvem. Hi havia molt caliu per part del públic i amb moltes ganes, independentment de quin estil de música els agradés o si són d’un estil o d’un altre. 

Surda: Jo crec que el que passa al públic és que tots compartim una mica la necessitat que a Barcelona hi hagi una cosa que la puguem sentir com local. Aquí hi ha molta escena electrònica, que és internacional, però que pots anar a qualsevol ciutat del món i n’hi haurà. Les festes de reggaeton o les de música més comercial també n’hi ha a tot arreu i una festa més local amb música d’aquí vam veure que no n’hi havia cap. És cert que el passat 26 també van assistir alguns estrangers, però també la gràcia està a introduir-los i que s’ho passin bé sentint música local. 

Trapella: El nostre registre és molt pop. O sigui, passem per tots els estils de música, però realment sí que intentem punxar pop internacional, pop nacional i tot el pop local català. Per tant, és una festa que jo crec que pot sonar la Rihanna, pot sonar Katy Perry, i pot sonar Figa Flawas. No és que ens vulguem tancar al públic català, sinó reivindicar la cultura catalana i tot el moviment que està sorgint, però des d’un sentit molt pop que tothom, absolutament tothom, s’ho pugui fer seu.

 Us esperàveu aquesta bona rebuda des d’un principi? O no us ho esperàveu?

SURDA: És la primera experiència sent promotors i realment ho havíem d’organitzar tot. A més, és un dimecres que no és un dia fàcil, però sí que va ser un èxit i jo crec que constata això, que hi ha moltes ganes d’un show d’aquest tipus. Fa falta veure si serà regular, però si realment el públic vol això, s’haurà d’organitzar per anar-hi un dimecres perquè és el dia que ens han deixat fer-lo. 

D’on va sorgir la idea de fer la Crema?

SURDA: És una sessió que nosaltres ja fem de natural. Posem música catalana, però no només música catalana, sinó mesclar-ho amb tot, perquè som DJ’s d’open format, que és l’etiqueta que ens defineix. Llavors, aquest va ser l’embrió. Després la Marta (DJ Trapella), jo fa temps que, per la marca que té, li vaig dir que ella podia construir un club entorn seu. 

Trapella: Sí, ja feia un temps que volíem fer alguna cosa nosaltres. El 2021 després de la pandèmia vam decidir que havíem de fer alguna cosa pròpia. Sempre ens venia al cap el concepte d’una batedora com a mix d’elements i vam veure que ho podíem relacionar amb el menjar. Vam agafar l’ideari culinari i vam veure que tenia moltes metàfores i molts jocs de paraules que podíem reinterpretar al món digital musical. 

Estem fent un banquet de diferents gustos, l’open format que fem són diferents estils de música i agafem aquesta metàfora i comencem a ficar-hi jocs de paraules. Tenim un primer plat, segon plat i postres que són els diferents estils de música de punxem. També estem intentant ajuntar grups que en principi no tinguin res a veure; que pugui coexistir la PAWN GANG amb Sexenni i sigui una bona mescla. 

SURDA: A tothom li agrada menjar i la gastronomia catalana també és una cosa molt nostra. A Barcelona hi ha un bar que té un plat amb 35 ingredients, que junts són una explosió de gustos i això és el que volem fer. 

Des d’un punt de vista més personal vosaltres us vau conèixer a través del món de la música? 

Trapella: Jo vaig conèixer el Surda abans de conèixer-lo en persona. Quan vaig fer els 18 anys vaig anar per primer cop a Clap. Jo sempre havia tingut interès musical i tocava la guitarra, però no acabava de trobar què era el que volia fer. Va ser passar les portes de la discoteca Clap el primer dia i vaig veure que punxava ell (DJ Surda) i allà vaig decidir que allò era el que volia fer. Uns anys després a través d’una amiga ens vam conèixer, però no va ser fins després de la pandèmia que ens vam tornar a reunir ja a Clap, aquesta vegada els dos punxant junts. 

Com funciona la crema?

Trapella: Només arribar et trobes un photocall, després entres a la pista on et trobes l’escenari i tres taules parades. A les taules pots trobar els DJs de la nit allà al mig i tot el menjar a l’altra banda. Primer comencem punxant nosaltres i més tard hi ha un primer showcase. Entre el primer artista convidat i el segon passa alguna cosa com ara un concurs o un sorteig.

Després hi ha el següent showcase i a les 3 de la matinada hi ha el moment àlgid de la nit en el que hi ha una sorpresa segur. La Crema acaba a les 4:45. Com és un dimecres la idea és que passin coses d’hora i hi hagi incentius pels assistents des del principi. 

De quina música es pot gaudir en aquest show? Quin estil predomina?

SURDA: És molt pop, tot el que podria sonar a qualsevol ràdio de Barcelona. Evidentment, potenciem la nova fornada musical; The Tyets, Mushka, Julieta, però també sonen hits internacionals i espanyols. 

I quin objectiu teniu amb aquest xou? 

Trapella: Estem fent això perquè ens fa il·lusió. Ens motiva el fet de muntar una cosa nostra i tenir l’experiència de ser promotors, com funciona també el món de les sales, de la nit… També vam veure que a Catalunya no hi ha un club que representi la cultura d’un lloc, que faci comunitat i es creï una xarxa de gent que es conegui entre ells a través de La Crema

El 26 de març es farà el segon show de la Crema, hi haurà alguna sorpresa que ens pugueu avançar?

Surda: Ja ho veureu (entre riures) És massa aviat, encara. És estrany que ho diguem així, però el mes passat va ser la nostra primera experiència i allà havíem de fer una primera avaluació de com havia anat tot i què s’ha de millorar abans d’organitzar les següents. Ara estem organitzant la segona i la tercera, però amb la segona no teníem aquest marge.

Trapella: Havíem posat moltes ganes perquè era la primera vegada que passava, però a partir d’aquí ara ja veiem que ha anat molt bé i sabem com funciona tot. Ara es tracta de seguir la línia i ja està.

La Crema es farà cada mes?

Trapella: Hem fet tots els calendaris de vida i de cap de setmana, perquè els dos estem a tot arreu i havíem de decidir dates que ens anessin bé. Llavors, de moment, ho plantegem fer un cop al mes perquè també volem donar el màxim de nosaltres sense cremar-nos i no perdre hores de vida, de son, de salut… 

Surda: I també que és difícil omplir els dimecres. Primer s’ha d’omplir un dimecres i quan això no sigui suficient i hi hagi més demanda, potser ens plantegem fer alguna cosa més. Per ara, aquest és l’objectiu. 

Trapella: Però la idea és això, que tothom tingui clar que a finals de mes hi haurà una crema sempre.

Creieu que aquest projecte pot ajudar a donar reconeixement a la música en català i als artistes emergents?

Trapella: Ja fa temps que parlem amb artistes emergents, perquè al final, som un club que dona molt ressò a la gent i als artistes locals perquè puguin dir la seva, que puguin créixer i que siguin emergents o que estiguin consolidats, el que sigui. Volem donar tot el suport a artistes emergents i locals. També ens fa molta il·lusió poder descobrir gent gràcies a aquesta festa i que ens puguin enviar les seves propostes per poder escoltar-los. 

Al final, tant a la Crema, o tant a tot arreu on anem, a festivals, a festes majors o el que sigui incorporem molts artistes emergents dins de les nostres sessions perquè creiem que és important ajudar. És que és la feina del DJ escoltar les novetats que hi ha avui dia, i si hi ha un artista que creiem que ens agrada i que és emergent doncs donar-li suport. Al final nosaltres som l’altaveu dels artistes

Surda: Passa que ara estem en un moment inicial que el que necessitem és que ens coneguin. 

El 26 de març es farà la segona Crema a la Sala Apolo. Fins el dilluns 10 es poden comprar les entrades a 10€, sinó les següents entrades anticipades seran a 12€ i a 14€ a la taquilla.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by LA CREMA 🔥 (@lacrema_club)