
Finalitza una edició que no ha deixat indiferent a ningú. Després de conèixer que en el festival hi participava el fons d’inversió israelià KKR, el món artístic i les xarxes van reaccionar en massa: cancel·lacions de grans noms internacionals com Arca, o artistes del panorama urbà en català com Ouineta… En total, més de 35 cancel·lacions van fer que el festival no sortís com es desitjava.
Altres artistes, com Mushka, Maria Arnal o Alizzz, van signar un comunicat conjunt en què explicaven que actuarien al festival malgrat la participació de KKR, ja que havien aconseguit que l’organització adoptés una sèrie de mesures en favor de la causa palestina. Tot i això, el debat va continuar obert, i les xarxes es van omplir d’opinions, comunicats i crides al boicot. Malgrat tot, aquesta edició del Sónar va aconseguir congregar més de 160.000 assistents en els diversos formats que el festival integra (concerts de dia i de nit, així com altres activitats paral·leles dins el marc del festival).
Una programació marcada per artistes clàssics
Més enllà de la polèmica, l’edició es va reconfigurar amb agilitat i va comptar amb una programació que va combinar figures habituals del festival amb sorpreses agradables. Entre les actuacions més destacades, cal mencionar la gran estrella de la música urbana en català, Mushka, que va presentar el seu darrer àlbum ‘Nova Bossa’ davant d’un públic entregat malgrat actuar gairebé al migdia.”Avui he tingut el privilegi d’actuar mentre altres de les meves companyes han hagut de marxar”, afirmava Irma Farelo en acabar la seva última cançó, sota un fons de ‘Fora KKR de la nostra cultura, Palestina lliure’.
View this post on Instagram
Entre les estrenes més esperades, va brillar Nathy Peluso, que va presentar per primer cop a Espanya el seu disc Grasa i va liderar un explosiu DJ set col·lectiu. També van destacar les propostes de Samantha Hudson amb el seu Música para Muñecas, el retorn de Pa Salieu, i l’homenatge a Sakamoto per part d’Alva Noto & Fennesz. L’electrònica va fer tremolar les nits amb els xous audiovisuals de BICEP, Eric Prydz, Max Cooper i Daito Manabe, entre d’altres.
També van brillar noms com Maria Arnal amb el seu espectacle ‘Ama’, i la proposta compartida entre Raül Refree i Niño de Elche (cru+es), habituals del festival. A l’àmbit més electrònic, Alva Noto i Fennesz van retre homenatge al desaparegut Ryuichi Sakamoto amb un set hipnòtic; i els britànics Plaid, afegits a última hora, van desplegar un espectacle visual i sonor de gran potència.
D’altres actuacions destacades van ser les del duo madrileny Aerea, l’esperada sessió de Honey Dijon, el retorn dels britànics Overmono i Josh Caffé, o la instal·lació sonora de Chris Watson i Izabella Duzyk basada en enregistraments del bosc de Bialowieza, un dels darrers boscos primigenis d’Europa.
Una nit per recordar
A la versió nocturna, noms com Bicep (amb el seu AV/DJ set Chroma), Max Cooper (Lattice 3D/AV), Eric Prydz, Armin van Buuren, Dixon i Actress van omplir de llum, so i energia les nits del Sónar. Aquesta edició del Sónar 2025 ha estat, sens dubte, una de les més agitades i comentades de la seva història. Tot i la polèmica, el festival ha demostrat la seva capacitat d’adaptació i resistència, deixant sobre la taula el debat necessari sobre la cultura, l’ètica i els vincles amb el capital.