Només homes i només quatre discogràfiques. Podria ser una bona manera de descriure la indústria discogràfica del segle XX; el problema, però, és que són les conclusions que s’extreuen del Top 15 de cançons en català més punxades a la ràdio de l’any 2023.
El rànquing, que està encapçalat pels The Tyets i el seu Coti x Coti, no inclou alguns dels noms de més rellevància al panorama català com són la Mushkaa, la Julieta o la Maria Hein, entre d’altres. Les dades, publicades per l’APECAT, demostren com el paisatge a la ràdio musical catalana es distancia cada cop més del de les plataformes d’streaming, en què l’usuari escull què vol escoltar i en quin moment vol escoltar-ho.
Spotify i la ràdio: dos mons paral·lels
Les xifres que artistes femenines fan a plataformes com Spotify, la via majoritàriament escollida per la gent jove per escoltar música, contrasten amb la seva invisibilitat a la radiofórmula. La Mushkaa, per exemple, acumula més de 314.000 oients mensuals a la plataforma i milions de reproduccions repartits en èxits com Sembla Mentida; Habibi, el seu últim llançament; o No m’estima +, la cançó en col·laboració amb la Julieta.
La Julieta, de fet, és una altra de les absències injustificades del top atenent-nos a les dades: 211.000 oients mensuals i xifres de reproduccions també milionàries. Mushkaa, de fet, s’expressava en aquesta línia denunciant el funcionament de la indústria.
NO ESTIC FIRMADA AMB CAP DISCOGRÀFICA PER AIXÒ NO SONO A LA RÀDIO és trist però es aixi https://t.co/XNfDWlHdQ8
— Mushka (@irmafarelo) January 7, 2024
De les quinze cançons més reproduïdes a Spotify, gairebé la meitat, set, tenen presència de dones. Tot i que els dos tops coincideixen en situar el Coti x Coti a dalt de tot del rànquing, les diferències a la resta de llocs són grans.
Quatre discogràfiques es reparteixen el pastís
Una altra cosa que crida l’atenció del top de cançons més punxades a la ràdio són les discogràfiques que editen les cançons: el 60% estan editades pel segell Halley Records. La discogràfica, però, només ha editat el 26,6% de les cançons més reproduïdes a Spotify. La resta de discogràfiques que es reparteixen el pastís radiofònic són Luup Records, el segell que edita els The Tyets; Promo Arts Music, que compta amb Joan Dausà i Mama Dousha, i Música Global, que edita Gelat de Miki Núñez.